BERBEZA TEMPAT MELIHAT ANAK BULAN

Rabu, 26 Ogos 2009

Fatwa Al Azhar
Mufti Jad al Haq Ali Jad al Haq
Zulqaedah 1309H/ 8 Oktober 1979M

1- Orang-orang Islam telah bersepakat bahawa melihat anak bulan adalah fardhu kifayah dan bukan fardhu ain. Oleh itu sudah memadai sebahagian orang Islam sahaja yang melihatnya sebagai mengamalkan apa yang dikehendaki oleh sunnah.

2- Kebanyakan fuqaha’(ahli fikah) berpendapat bahawa perbezaan tempat tinjau tidak diambil kira. Jika anak bulan sudah dilihat di mana-mana negeri orang Islam maka ia telah dilihat bagi pihak semua orang Islam,( mengikut perbezaan kawasan mereka) jika telah sampai kepada mereka tentang perkara ini dengan cara yang betul.

3- Sebahagian fuqaha’ mengambil kira tentang perbezaan tempat tinjau (anak bulan). Oleh itu penduduk sesebuah negeri hendaklah berpegang dengan (keputusan) tempat tinjau mereka.

4- Pendapat yang difatwakan dan ditetapkan oleh Muktamar Ulama’ Islam yang berlangsung di Akademik Penyelidikan Islam di Universiti Al Azhar (1386H/ 1966M) ialah perbezaan tempat tinjau tidak dikira kerana dalil tentangnya kuat dan ia bertepatan dengan apa yang dikehendaki oleh syarak iaitu kesatuan orang-orang Islam.

5- Apabila anak bulan telah dilihat di mana-mana negara orang Islam maka semua orang Islam di negara yang berkongsi bahagian malam dengan negara tersebut wajib berpuasa selagi tidak ada bukti yang menolak dan meragui kesahihan rukyah ini. Ini bertepatan dengan firman Allah :
فمن شهد منكم الشهر فليصمه
185. Karena itu, barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, Maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu.
Sabda Rasulullah :
(صموا لرؤيته)
Maksudnya : Berpuasalah apabila kamu melihatnya (bulan)

6- Jika anak bulan tidak dapat dilihat kerana apa-apa sebab atau halangan, mereka hendaklah menyempurnakan bilangan Sya’baan 30 hari bila ahli falak memutuskan bahawa anak bulan Ramadhan terbit dan terbenam sebelum terbenamnya matahari pada hari 29 Sya’baan.

7- Jika ahli falak memutuskan bahawa anak bulan Ramadhan terbit pada hari 29 Sya’baan dan ia berada seketika selepas terbenam matahari pada hari tersebut dan ia boleh dilihat ketika itu maka dalam hal sebegini kata-kata ahli falak yang dipercayai boleh diamalkan dan boleh juga disahkan kemasukan bulan Ramadhan, berdasarkan pendapat sebahagian fuqaha’ dan ketetapan yang telah dibuat oleh Akademik Penyelidikan Islam di Al Azhar.

Diterjemah oleh : Deobandi

email: ismr_wrdy75@yahoo.com.my

0 comments