BILA WAKTU BERBUKA BAGI ORANG BERMUSAFIR DENGAN KAPAL TERBANG

Jumaat, 28 Ogos 2009

FATWA AL AZHAR
MUFTI SYEIKH ATIYYAH SAQR
MEI 1997

Soalan

Seorang yang berpuasa bermusafir dengan kapal terbang, waktu terbenam matahari telah tiba mengikut tempat dia memulakan perjalanannya atau tempat dia lalui di atas udara sedangkan matahari masih belum tenggelam lagi. Adakah dia boleh berbuka sedangkan matahari belum tenggelam? Jika ia menunggu matahari tenggelam hari berpuasanya akan menjadi panjang dan menyulitkannya untuk meneruskan puasanya?


Jawapan


Allah berfirman :

ثم أتموا الصيام إلى الليل

Maksudnya : Kemudian sempurnakanlah puasa hingga ke malam (al Baqarah 187 )

Imam Bukhari dan Muslim meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w satu ketika dalam satu perjalanan bersama dengan sahabat-sahabat baginda dalam bulan Ramadhan. Apabila matahari tenggelam, baginda meminta Bilal menyediakan makanan untuk berbuka. Apabila makanan(dan minuman) sudah tersedia baginda minum daripadanya dan berkata sambil menunjuk tangannya :

"إذا غابت الشمس من هاهنا، وجاء الليل من هاهنا فقد أفطر الصائم "

“Jika matahari terbenam dari arah ini dan malam datang dari arah ini maka telah berbukalah orang yang berpuasa”(dibolehkan untuknya berbuka).

Ayat al Quraan dan hadis ini menunjukkan bahawa berbuka adalah haram bagi orang yang berpuasa melainkan jika datang waktu malam. Waktu malam datang jika matahari telah tenggelam. Jika seorang yang berpuasa bermusafir dengan kapal terbang dan berada pada satu ketinggian, apa yang diketahui ialah matahari akan hilang daripada bumi sebelum ia (matahari) hilang daripada pandangan penumpang kapal terbang. Ini disebabkan keadaan bumi yang bulat seperti bola. Oleh itu tidak harus bagi penumpang untuk berbuka selama matahari masih dapat dilihat.

Kapal terbang adakala menghala ke arah timur maka siang akan menjadi pendek dan adakala akan menghala ke arah barat maka siang akan menjadi panjang. Apa yang diambil kira (dalam hal ini) ialah tenggelamnya matahari daripada penglihatan penumpang, tidak kira ke arah mana dituju dan tidak dikira waktu (berbuka) di kawasan yang dilalui di atasnya dan tidak juga waktu negara yang dia mulakan perjalanan.

Jika penumpang merasa sukar untuk meneruskan puasa disebabkan siang yang panjang,
dia boleh berbuka kerana kesukaran tersebut dan jika dia memilih untuk meneruskan puasanya maka dia tidak berbuka sehingga terbenam matahari.

Diterjemah oleh : Deobandi

Email : ismr_wrdy75@yahoo.com.my

0 comments